Verslo strategijos yra svarbi bet kurios organizacijos sėkmės dalis. Gerai apgalvota ir aiškiai apibrėžta strategija padeda vadovauti įmonės veiklai ir leidžia jai maksimaliai padidinti savo išteklių vertę. Kadangi verslo aplinka tampa vis konkurencingesnė, sėkmingai veikiančios įmonės turi kurti ir įgyvendinti veiksmingas strategijas, kad išsiskirtų rinkoje. Šiame straipsnyje apžvelgiamos verslo strategijos ir aptariami kai kurie pagrindiniai jų elementai.
Kas yra verslo strategija?
Verslo strategija – tai planas, kuriame nurodoma, kaip įmonė sieks savo tikslų ir uždavinių. Ji apima sprendimus, į kokias rinkas orientuotis, kokius produktus ar paslaugas siūlyti, kaip juos įkainoti, kaip juos reklamuoti ir kaip paskirstyti išteklius, pavyzdžiui, personalą, technologijas ir kapitalą. Įmonės kuriamos strategijos bus grindžiamos jos unikalia situacija, pavyzdžiui, turimais ištekliais, pajėgumais, rinkos galimybėmis, konkurenciniu spaudimu, klientų poreikiais, pramonės tendencijomis ir finansine padėtimi.
Iš esmės verslo strategija turėtų apibūdinti, kaip organizacija kuria vertę savo klientams. Ji taip pat turėtų būti suderinta su bendra organizacijos misija arba vizija – pagrindiniais principais, apibrėžiančiais įmonės paskirtį ir ilgalaikius tikslus. Sutelkdamos dėmesį į vertės kūrimą, o ne į pelno maksimizavimą trumpuoju laikotarpiu, įmonės gali užsitikrinti tvarią sėkmę per ilgesnį laiką, kurdamos tvirtus santykius su klientais, kurie vertina jų pasiūlymus.
Pagrindiniai verslo strategijų elementai
Sėkmingos verslo strategijos paprastai turi keletą bendrų pagrindinių elementų:
- Vizija: Įtikinama vizija apibrėžia, ką įmonė tikisi pasiekti per tam tikrą laiką, ir yra įkvėpimo šaltinis visų organizacijos lygių darbuotojams.
- Tikslai: Aiškūs tikslai suteikia kryptį kasdienei veiklai ir padeda sutelkti dėmesį vadovams, atsakingiems už taktikos, būtinos šiems tikslams pasiekti, vykdymą.
- Rinkos segmentavimas: Įmonės turėtų nustatyti tikslines rinkas, kurias jos gali aptarnauti efektyviausiai, kartu suvokdamos konkurentų grėsmes skirtingose rinkose ar segmentuose.
- Konkurencinis pranašumas: Organizacijos turėtų stengtis išsiskirti iš konkurentų siūlydamos produktus ar paslaugas, kurie savo kokybe ar kaina yra pranašesni už analogiškus produktus ar paslaugas savo pramonės šakoje ar nišiniame ekonomikos sektoriuje.
- Ištekliai: Įmonės turimų išteklių, tokių kaip personalo kompetencija ar finansinis kapitalas, nustatymas padeda įmonėms nustatyti, kokių strategijų jos gali realiai laikytis, atsižvelgdamos į dabartinę padėtį, ir kartu suteikia informacijos apie sritis, kuriose joms ateityje gali prireikti papildomos paramos (pavyzdžiui, samdyti naujus darbuotojus ar kurti naujas technologijas).
- Taktika : Taktika – tai trumpalaikiai planai, tiesiogiai susiję su pageidaujamų rezultatų pasiekimu per tam tikrą laikotarpį (paprastai trumpesnį nei vieneri metai). Jie gali apimti tokią veiklą, kaip naujų produktų ir (arba) paslaugų pristatymas, plėtra į naujas rinkas, dalyvavimas reklaminėse kampanijose ir pan.
- Stebėsena ir vertinimas : Įmonės turi nustatyti procesus, skirtus nuolat stebėti pažangą siekiant savo tikslų, kad prireikus galėtų koreguoti savo požiūrį . Tai reiškia, kad reikia įsitikinti, ar veiklos priemonės atitinka norimus rezultatus, taip pat rinkti klientų , tiekėjų , suinteresuotųjų šalių atsiliepimus ir t. t., kad būtų galima atlikti atitinkamus pakeitimus.
Veiksmingos verslo strategijos nauda
Aiški verslo strategija padeda organizacijoms išlikti susitelkusioms į sėkmę, nes leidžia nustatyti užduočių prioritetus, veiksmingai valdyti išteklius, mažinti išlaidas, susijusias su neefektyviu darbo jėgos ir medžiagų naudojimu, sėkmingai konkuruoti su konkurentais, išlaikyti klientų lojalumą ir pasitenkinimą, didinti pajamų srautus ir pelną ir kt. Be to , turėdamos veiksmingą strategiją, įmonės gali informuoti ir įtraukti suinteresuotąsias šalis į veiklą, vykdomą įvairiuose organizacijos padaliniuose, ir kartu užtikrinti atitiktį reguliavimo institucijų, pavyzdžiui, vyriausybinių agentūrų ir sveikatos priežiūros organizacijų, reikalavimams.
Gerai parengta verslo strategija tarnauja ir kaip planas, ir kaip kompasas – nurodo tikslus, o pakeliui į juos nurodo gaires. Tinkamai jos laikantis, darbuotojams tampa aišku, ko iš jų tikimasi, ir jie gali pasitikėti savimi, žinodami, kad bet kuriuo metu vykdomi keli projektai ir (arba) iniciatyvos yra nuoseklūs. Galiausiai tai yra apsauga nuo stiprios konkurencijos, nes taip užtikrinama, kad sprendimų priėmėjai ir toliau orientuotųsi į vertės kūrimą, o ne tiesiog į neatidėliotinų poreikių tenkinimą, kurie geriausiu atveju gali būti trumpalaikiai.